زیر آسمان خدا

زمین شناسی معدن اجتماع اقتصاد قرآن

زیر آسمان خدا

زمین شناسی معدن اجتماع اقتصاد قرآن

تاریخ زندگی انبیاء

سوره مبارکه صافات
هدف از این مطلب بیشتر بیان داستانهای زندگانی پیامبرانی است که در این سوره آمده است وترجمه آیات مرتبط هم آورده شده است .ان شاء الله حق مطلب ادا شود.
در ابتدای سوره خداوند کریم به (صف زدگان که صف آرایی کردند ومنع وزجرکنندگان وتلاوت کننده گان )قسم می خورد.سپس می آید هماناخدای شما خدای واحد است وخدای آسمانها وزمین وهرچه در آن ومشارق است .درادامه ما را به تفکر در مورد ستاره ها یاداوری می کندواینکه زنده کردن دوباره انسانها از آفرینش آسمانهاو.. مشکلتر نیست.بعد آمده که عده ای انکار میکنندسپس پشیمانی کافران در روز قیامت آمده درباره وضعیت مومنان و کافران در روز قیامت آمده است.
از آیه 75 به بعد بیشتر تاریخ پیامبران امده ابتدا نوح (ع) آمده آیا ما نوح و قومش را از سختی بزرگ نرهاندیم ونژاد او را در زمین باقی نگذاشتیم.درادامه آمده ابراهیم از پیروان نوح بود واز جانب خدا با قلبی پاک آمد وقوم او بت پرست بودند واو گفت شما چرا بتهایی که خود ساخته اید می پرستید وبتها را در هم شکست و وقتی بت پرستان فهمیدند گفتند در آتشی بزرگ او را می سوزانیم وآتش برای ابراهیم گلستان شد و ابراهیم گفت من به سوی خدا می روم خدا به او فرزندی عطا کرد و بعد در خواب دید که خدا به او فرمان داده که فرزند خود( اسماعیل) را قربانی کند وهنگامی که ابراهیم مشغول اجرا فرمان شد از جانب خدا فرمان آمدتو حقیقت عالم رویا را انجام دادی و از آزمایش موفق بیرون آمدی وسپس ذبحی از جانب خدا فرستاده شدوبعد مژده فرزندی دیگر(اسحق) به ابراهیم داده می شود که او نیز از پیامبران بود.
و منت نهادیم بر موسی و هارون و قومش و از سختی رهانیدیم آنها راو کتاب تورات روشن بیان ، را به آنها عطا کردیم.بعد الیاس ولوط ،آمده که از فرستادگان ما بودند .
یونس هم از فرستادگان بود وهنگامی که سوار کشتی شدند چون کشتی سنگین بود قرعه انداختند که عده ای از کشتی بیرون روند قرعه به نام یونس افتاد ماهی دریا او را در کام خود گرفت واو را در خشکی به سلامت رساند و خداوند گفت اگر او عبادت مرا نمی کرد تا قیامت در داخل شکم ماهی می ماند.در خشکی در حالی که بیمار بود بر او درخت کدو رویانیدیم واو را بر قومی به تعداد 100000نفر به رسالت فرستادیم.چون آن قوم ایمان آوردند نعمت فراوانی بر آنها فرستاده شد.ان قوم دختران را فرزند خدا وپسران را فرزند خود می پنداشتند .خدا درآیه 150به بعد این جهل آنها را یادآور شده و آیه 150 آمده هنگام خلق فرشتگان زنان شاهد آن بودند.در ادامه در مورد فرشتگان آمده که آنها دائما در حال ستایش خداوند هستند و دارای جایگاه ثابتی اند.این سوره با سلام بر مرسلین و ستایش خدا خاتمه می یابد.
چند آمار از تعداد تکرار اسامی پیامبران در قرآن:
حضرت نوح (ع):33بار محمد 4 بار ابراهیم 60 بار اسماعیل 12 بار هود 4 بار

عدالت اجتمایی

برای شناخت یک موضوع ابتدا بایستی تعریفی درست ازآن موضوع داشت.یک تعریف کلی از عدالت قرار دادن هر چیز سر جای خود است.با این تعریف برای حصول به عدالت بایستی به مجموعه ای که می خواهیم در آن عدالت ایجاد کنیم اشراف و اطلاع کافی داشته باشیم.برای پرهیز از پیچیدگی موضوع من بیشتر در مورد عدالت در کشور خودمان می نویسم و اگر از خارج این مجموعه عواملی تاثیر گذار بودند عملکرد و نقش آنها نیز مورد بحث قرار میدهم.
برای شناخت عدالت در سطح کشور بایستی دید مناسب وواقعی از شرایط کشور داشته باشیم .ابتدا وضعیت اقتصادی کشور و مردم، وضعیت فرهنگی واجتماعی کشور، چالشهای فرا رو،
از لحاظ اقتصادی ایران فعلا حرفی برای گفتن ندارد واقتصاد شدیدا وابسته به نفت است و رشد اقتصادی چند سال اخیر هم به واسطه مستقیم وغیر مستقیم درآمدهای نفتی به دست آمده است.وضعیت فرهنگی واجتمائی اسف بار تر است وانقلاب هنوز نتوانسته باعث وحدت فرهنگی کشور شود .علت چیست؟
چرا بایستی تمام امکانات کشور در یک شهر به نام تهران جمع شود ؟چرا اینهمه دستگاه موازی و با بودجه بالا و کارکرد نامناسب وپایین وجود دارد؟چرا دولت آمارواطلاع کافی ازوضعیت کشور نداردویا اگر دارد چرا برنامه ها کارکرد مناسب را ندارند؟آیا با سهام عدالت می توان عدالت را در جامعه به وجود آورد؟آیا سهام عدالت درست مثل وصیتنامه یک پدردر مورد داراییهای خودبرای فرزندان نیست ووقتی که این سیاست در کشور دیگری جواب نداده و گویا دولت نشنیده که آزموده را آزمودن خطاست؟ اینها و سوالات زیادی دیگر در ذهن مردم ایران است.
دولت بایستی از تجربه های مفید دیگر کشورها استفاده کند ببینیم کشور های دیگه چه کارهایی کرده اند.در اکثر کشورهای اروپایی سیستم تامین اجتمایی تک تک افراد آن کشورها رازیر پوشش و با توجه به وضعیت دارایی دولت از اقشار ضعیف جامعه به طور مستقیم حمایت می شود اگر فردی در جامعه بیکار شود دولت برای او مقرری بیکاری قرار می دهد و کلا این کشور ها طوری برنامه ریزی شده اند که انگیزه کار وتلاش همیشه در این کشور ها وجود دارد زیرا هیچ کس از بیکاری خوشش نمی آید.
واقعیت این است که کشور ظرفیت بالای بالقوه اقتصادی دارد و اگر مدیریت درست در کشور وجود می داشت دوباره کاری انجام نمی شد و به مردم کشورمان اعتماد می کردیم واگر انسانیت را بیشتر رعایت می شد و همه خود را ایرانی می دانستیم وارزشها به درستی در جامعه شکل می گرفت وواقعیتها زیر پا له نمی شد وباند بازی جای خود را به شایسته سالاری می دادواطلاع رسانی به صورت درست انجام می شد بسیاری از کج فهمیها و زیاده طلبیها وبی اعتمادیها وجود نداشت و اجتماع مردم شکل می گرفت .زمان شعار دیگر گذشته است شعار فقط برای زمان تظاهراتها است .زمان زمان عمل دولتمردان به خواسته های واقعی مردم است که اساسا در زمان تظاهرات اول انقلاب هم همچنان به گوش می رسد.
دولت به علم و عالم و دانشجو ومعلم بیشتر اهمیت بدهدبه این صورت که مدارک افتخاری بیشتر به تمام افراد همسو داده شود! عالمان را از دانشگاهها بیرون کند! دانشجو را در فقر مطلق نگه دارد! معلم را فریب دهد!.با ایجاد فرصتهای نابرابر می توان به قلل رفیع ثروتهای بادآرده رسید!.

لطفا من را از نظرات خوبتان محروم نکنید

ومن الله توفیق