زیر آسمان خدا

زمین شناسی معدن اجتماع اقتصاد قرآن

زیر آسمان خدا

زمین شناسی معدن اجتماع اقتصاد قرآن

تحلیل دولت احمدی نژاد

دولت احمدی نژاد با دولتهای قبلی تفاوتهای آشکار دارد.بعد از پایان جنگ دولت سازندگی روی کار آمد اهداف این دولت ساخت زیرساختهای مهم کشوری اعم از سد وجاده و ... بود.در این دولت گروه خاصی ایجاد شد که نقش رابط بین مرکزیت ونهادهای اجرایی را داشتند این طبقه دارای ثروت فراوان شدند.دولت سازندگی به عدالت توجه زیادی نداشت بلکه بیشتر جنبه های اقتصادی کارها را مد نظر داشت واعتقاد داشت که عدالت ثمره توسعه است و با دستور و تکلیف عدالت را نمی توان به وجود آورد.دولت اصلاحات هم در کارهای اقتصادی سیاستهای دولت قبل را پیگیری کرد ولی در بخش فرهنگی توجه به گفتگو وگفتمان برای حل اختلافات را مد نظر قرار داد.دولت خدمتگزار که هم اکنون یک ساله شده است دیدگاه اقتصادی خود را کاملا عوض کرده وعدالت را مقدم بر اقتصاد قرار داده حالا تعریف عدالت از جانب دولت چه چیزی است جای بحث دارد.مفهوم عدالت بسیار پیچیده است و اجرای عدالت از آن خیلی مشکلتر .اگر عدالت را به معنی امتیاز دادن بخوانیم با چالشهای زیادی در کشورمان رو به رو هستیم .مسائلی که با عدالت وبرابری حقوق اصلا سازگاری ندارند .حتی قانون هم بسیاری از این حد ومرزها را مشخص ننموده .ساده ترین وقابل اجراترین راه برای این دولت این است که درآمد نفتی را به طور مساوی بین مردم تقسیم کند که این البته با اصول اقتصادی و حکومت داری جور در نمی آید وبسیاری از پروژه های ملی تعطیل می شود.دولت یکی از راه کارهای اجرای عدالت را توزیع سهام عدالت خوانده که به نظر من این مشکلی را حل نمی کند .دولت به جای آن می توانست نظام تامین اجتماعی رابه صورت کامل اجرا کند واین به عدالت بسیار نزدیکتراست.واقعیتی که هم اکنون در سطح جهانی با آن روبرو هستیم نظام سرمایه داری است که بالقوه نظام مفید ولازم برای اقتصاد است وباعث پیشرفت و توسعه کشورها می شود فقط چیزی که بایست در کشوری مثل ایران به آن توجه کرد این است که در کشور ایران سرمایه ای مثل نفت وجود دارد این سرمایه رابه چه صورت در کشور تقسیم کنیم که باعث تعالی جامعه شود اگر مستقیم به مردم بدهیم مردم انگیزه ای برای کار ندارند و بعد از 30سال ایران چه وضعیتی دارد مشخص است.! اگر سرمایه را به سرمایه مولد تبدیل کنیم آنگاه عوض یک نفر70نفر را غذا داده ایم .(زهر تخم برخاست هفتاد تخم).
عنوان کردن اجرای عدالت در کشوری به بزرگی ایران حتی به اختلافات قومی هم دامن می زند (شاهد آن شهرهای اهواز و زاهدان)است.
دولت خود را دولت مردمی می داند وبا مردم به دور از سیاست بازی صحبت می کند در این میان باید گفت چند سال طول می کشد تا بین سیاستهای این دولت و دولتهای قبلی ودر نتیجه استفاده از پتانسیلهای دولتهای قبلی تعامل وتعادل برقرار شود ثروتی که عده ای به واسطه حکومت به دست آورده اند تا چه حد قابل قبول است وقانون آزادی کسب وکار تا چه حد مورد توجه قرار می گیرد.اقتصاد دولتی تر می شود یا آزادتر.
اخیرا دولت سود سپرده ها را کم کرد هدف دولت مجبور کردن سپرده گذاران بود تا سرمایه خود را در کارهای تولیدی به کار گیرند تا مشکل اشتغال کم شود.نتیجه چه خواهد بود ؟به نظر من بستر سرمایه گذاری در کار تولیدی برای عامه مردم فراهم نیست و سرمایه مردم به سمت دلالی و خرید طلا خواهد رفت.ونتیجه چیزی جز تورم بیشتر نیست.
مساله دیگری که دولت برای خود ایجاد کرد ونتیجه یک بخشنامه دستوری دیگر( افزایش حقوق کارگران ) بود، بخش بزرگی از کارگران بیکار شدند (که خود من هم جزو این طبقه ام(مهندس معدن هستم)) حالا این مساله جنبه سیاسی یا اقتصادی داشته باشد مهم نیست مهم این است که دولت شناخت وتعامل درستی با اجزا جامعه ندارد و مشغول سعی و خطا کردن است تا به یک نتیجه برسد و قربانیان این در اینجا کارگران ودر جایی دیگر مردم خواهند بود.
دولت برای ایجاد عدالت نباید عجله کند اقدامات عاقلانه ومنطقی داشته باشد ونتیجه تمام دستورات خود را تجزیه وتحلیل کند احمدی نژاد باید این دولت را به دولت بعد از خود تحویل دهد ودولت پس از او نیز عدالت را پیگیری می کند وبه قول معروف احمدی نژاد از آسمان نیفتاده که اگر زمان دولتش تمام بشه زمان عدالت تمام شده همان مردمی که او را انتخاب کرده اند با توجه به نیاز جامعه دولت مناسب را انتخاب می کنند.

سوره مبارکه یوسف (قسمت سوم)

شاه یوسف را از زندان آزاد کرد وبه او گفت تو امروز مقامت معلوم شد نزد ما امین وصاحب منزلت خواهی بود.یوسف گفت مرا به خزینه داری مملکت قرار بده زیرا بر این کار داناام. اینچنین یوسف را در زمین قدرت دادیم وهرکس را بخواهیم به لطف خود مخصوص می گردانیم وپاداش نیکوکاران را ضایع نمی کنیم همانا پاداش آخرت بزرگتر است برای کسانی که ایمان آورده اند وتقوی پیشه کرده اند.برادران یوسف بر او وارد شدند او برادران را شناخت ولی برادران او را نشناختند.یوسف گفت شما برادر دیگری دارید گفتند یک برادر پدری ،گفت دفعه بعد او را با خود بیاورید من خواربار زیاد به شما عطا کردم و بهترین میزبان برای شما بودم واگر او را نیاورید دیگر به کشور من نیایید.گفتند تا بتوانیم پدرش را راضی می کنیم تا او را با خود بیاوریم.یوسف گفت متاع آنها را در بارهایشان قرار دهید تا بفهمند که غله بی عوض به آنها داده ایم شاید دوباره بازگردند.هنگامی که برگشتند گفتند ای پدر غله زیادی به ما داده نشد پس او (بنیامین)را با ما بفرست تا غله بیشتری بیاوریم وما مراقب او هستیم. پدر گفت آیا همینقدر در مورد این برادر مطمئن باشم که درباره یوسف بودم وخدا بهترین نگهبان است.
وهنگامی که بارها را گشودند متاع خودرا یافتندکه به آنها پس داده شده بود پدر را گفتند با این سرمایه به مصر می رویم ومراقب برادرمان هم هستیم وبار شتری بر این قوت کم که اکنون آورده ایم می افزاییم. یعقوب گفت تا به خداوند سوگند نخورید که او را برگردانید یا به قهر خدا هلاک شوید من هرگز بنیامین را با شما نخواهم فرستاد وچون قسم یاد کردند یعقوب گفت خدا بر قول ما آگاه است.یعقوب به پسران گفت من سفارش می کنم هنگامی که وارد شهر می شوید هر کدام از یک در وارد شویداز خدا هیچ چیز شما را بی نیاز نمی کند همانا فرمانروای عالم جز خدا نیست بر او توکل می کنم و باید صاحبان مقام توکل هم بر او اعتماد کنند.چون آنها به مصر رسیدند به طریقی که پدرشان گفته بود وارد شهر شدندالبته چیزی از خدا آنها را بی نیاز نکرد فقط غرضی در دل یعقوب بود که ادا گردید زیرا ما او را به وحی خود علم آموختیم لیکن اکثر مردم نمی دانند.و هنگامی که بر یوسف وارد شدند برادر خود (بنیامین)را به کنار خویش جای داد وبه او گفت آن برادری که از فراغش می سوختی منم همانا بر آنچه برادران یوسف کردند محزون نباش.
هنگامی که برادران بارها را بستند یوسف به طور پنهانی جام زرین شاه را در بار بنیامین قرارداد.چند لحظه بعدغلام فریاد زدشما همانا دزدید.آنها گفتند مگر چه چیزی از شما گم شده است.گفتند جام ناپیداست وهر که آن را پیدا کند یک بار شتر طعام ضمانت می کنم.برادران گفتند به خدا سوگند شما به خوبی حال ما را فهمیده اید که برای فساد اینجا نیامده ایم. گفتند جزای کسی که دروغ بگوید چیست؟گفتند آن است که به بندگی گرفته شود.مامور بارها را جستجو کرد وآن را در بار بنیامین یافت.
این تدبیر را ما به یوسف آموختیم که در آیین ملک این نبود که او را به گرو بگیرد جز آنکه خدا بخواهد و ما که خدای جهانیم هر که را بخواهیم به مراتب عالی می رسانیم تا مردم بدانند فوق هر دانشمندی دانشمند دیگری است.برادران گفتند اگر این دزدی کرده برادرش هم قبل از این دزدی کرده یوسف چون اتهام دزدی را شنید باز قضیه را در دل پنهان کرد و گفت شما مردم بسیار بدی هستید و خدا بر هر آنچه نسبت می دهید آگاهتر است.برادران گفتند ای عزیز مصر او را پدری پیر است لطفی کن ویکی از ما را به جای او بگیر.

شهر محلات

شهرستان‌ محلات‌ تا تهران ۳۶۲ کیلومتر فاصله‌ دارد و در دامنه‌ای‌ مرتفع‌ واقع‌ شده‌ و آب‌ و هوای ‌کوهپایه‌ای‌ دارد. محلات‌ از نقاط‌ مسکونی‌ قدیمی‌ کشور است‌. در اسناد قدیمی‌ و کهن‌، محلات‌ را سایر البلوک ‌گفته‌اند زیرا بر حسب‌ نقشه‌ آن‌ زمان‌ از بلوکات‌ قم‌ و کاشان‌ نبوده‌ است‌. زمان‌ نامگذاری‌ محلات‌ معلوم‌ نیست‌ولی‌ به‌ گفته‌ مطلعین‌ محلی‌ این‌ نام‌ در زمان‌ حمله‌ افاغنه‌ (آزاد خان‌) مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ است‌. در زمان‌ صفویه‌ مبادلات‌ تجاری‌ شهرستان‌ محلات‌ عمدتاً با اصفهان بوده‌ است‌. در زمان‌ قاجاریه‌ محلات‌ پایگاه‌ فرقه ‌اسماعیلیه‌ بوده‌ است‌ و در همین‌ زمان‌ نایب‌الحکومه‌ محلات‌ (میرزا محمد خان‌) از طرف‌ ظل‌ السلطان‌ تعیین‌شده‌ بود و در همین‌ دوره‌ گلپایگان‌، خوانسار، محلات‌ و کمره‌ (خمین‌) ولایتی‌ را تشکیل‌ می‌دادند که‌ مرکز آن‌ گلپایگان‌ بود. در سال‌ ۱۳۱۶ ه.ش‌ بر اساس‌ اداری‌ سیاسی‌ تقسیمات‌ جدید ناحیه‌ قم‌ که‌ محلات‌ یکی‌ از بخش‌های‌ آن‌ بود به‌ شهرستان‌ جداگانه‌ای‌ تبدیل‌ شد. در محدوده‌ کنونی‌ این‌ شهرستان‌ روستای‌ خورهه‌ و شهر نیمور سابقه‌ای‌ بسیار طولانی ‌تر از شهر محلات‌ دارند و آثار تاریخی‌ متعددی‌ در آنها به ‌جامانده‌ است‌. نیمور از مراکز مهم‌ّ مذهبی‌ غلات‌ ایران‌ در روزگار گذشته‌ است‌ و خورهه‌ از روستاهای‌ بسیار قدیمی‌ است‌ که‌ سابقه‌تاریخی‌ آن‌ حداقل‌ به‌ زمان‌ سلوکیان‌ می‌رسد. پرورش‌ گل‌ و گیاه‌ در محلات‌ قدمت‌ ۵۰ ساله‌ دارد. محلات ‌امروزی‌ شهری‌ زیبا و دیدنی است.
چشمه‌ آبگرم‌ محلات‌ در شمال‌ شرقی‌ شهر محلات‌ قرار دارد و از جمله‌ مهم‌ّترین ‌آبهای‌ معدنی‌ استان‌ مرکزی‌ محسوب‌ می‌شود. این‌ چشمه‌ از نوع‌ آبگرم‌های‌ عمقی‌ است‌ که‌ بیشتر از بخار خمیره‌سنگ‌های‌ سوزان‌ درون‌ پوسته‌ زمین‌ به‌ وجود آمده‌ و به‌ سطح‌ زمین‌ می‌رسد. چشمه‌ آبگرم‌ محلات‌ از دیربازمورد توجه‌ سیاحان بوده‌ است‌ و همه‌ ساله‌ هزاران‌ نفر از راه‌های‌ دور یا نزدیک‌ به‌ منظور درمان‌ امراض‌ پوستی‌ واستخوانی‌ به‌ آن‌ مراجعه‌ می‌کنند.
آب‌ این‌ چشمه‌ ۵۰ درجه‌ سانتی‌گراد حرارت‌ دارد و در درمان‌ بیماری‌های‌ نقرس‌، کبدی‌، صفراوی‌، کلیوی‌ ودستگاه‌ گوارش‌ استفاده‌ می‌شود. از نظر ترکیب‌ شیمیایی‌ و تأثیر آن‌، دو نوع‌ آب‌ گرم‌ در محلات‌ وجود دارد که‌ به‌آب‌ شفا و آب‌ رماتیسم‌ معروف‌ است‌. زمان‌ استفاده‌ از آبگرم‌ محلات‌ بهار و به‌ ویژه‌ تابستان‌ است‌. در این‌چشمه‌ها تعداد زیادی‌ مسافرخانه‌، حمام‌ و یک‌ واحد مهمانسرای‌ جهانگردی‌ احداث‌ شده‌ است‌. اهالی‌ معتقدند که‌ آب‌ چشمه‌ آبگرم‌ در حدود ۴۰ سال‌ پیش‌ و پس‌ از وقوع‌ زمین‌ لرزه‌، افزایش‌ یافته‌ است‌. در اطراف‌ آبگرم ‌محلات‌ چندین‌ چشمه‌ معدنی‌ دیگر وجود دارد که‌ اهم‌ آن‌ها عبارتند از: چشمه‌ شفا، چشمه‌ سلیمان‌ و چشمه‌ حکیم ‌که‌ در درمان‌ بسیاری‌ از بیماری‌های‌ جلدی‌ و رماتیسمی‌ مؤثراند.
سرچشمه‌ محلات‌ یکی‌ از پرآب‌ترین‌ چشمه‌های‌ استان‌ مرکزی‌ است‌ که‌ در بلندترین‌ نقطه‌ مرتفع‌ شهر محلات‌ قرار گرفته‌ است‌. این‌ چشمه‌ از دیرباز مورد توجه‌ جهانگردان‌ بوده‌ است‌. گویند علت‌ به‌وجود آمدن‌ شهر محلات‌، همین‌ چشمه‌ است‌. در کنار این‌ سرچشمه‌ پارک‌ زیبایی‌ به‌ وجود آمده‌ است‌. آب‌نماهای‌ زیبا، درختان‌ سر به‌ فلک‌ کشیده‌ چنار کهنسال‌ و ارتفاعات‌ صخره‌ای‌ مشرف‌ بر این‌ چشمه‌ همراه‌ با هوای‌دلپذیر و مطبوع‌، همه‌ ساله‌ در فصل‌ تابستان‌ علاقمندان‌ بسیاری‌ را از دور و نزدیک‌ به‌ سوی‌ خود فرا می‌خواند.به‌ منظور اقامت‌ گردشگرانی‌ که‌ ترجیح‌ می‌دهند شب‌ را در سرچشمه‌ بیتوته‌ کنند، تأسیسات‌ اقامتی‌ محدودی ‌ایجاد شده‌ است‌.

بر گرفته از دائره المعارف ایرانگردی وجهانگردی