زیر آسمان خدا

زمین شناسی معدن اجتماع اقتصاد قرآن

زیر آسمان خدا

زمین شناسی معدن اجتماع اقتصاد قرآن

انسان ضعیف

تعمق در آیات قرآن بسیار آموزنده است. آیات 25 تا 35 سوره مبارکه نسا به چند موضوع مهم اجتماع از جمله ازدواج، کسب و کار، ارث و مسایل خانوادگی می پردازد.

درآیه 25 ابتدا به ازدواج با زنان مومنه تاکید می کند و در صورت عدم توانایی مالی ، به ازدواج با کنیزان مومنه سفارش می کند در پایان آیه آمده که صبر کردن در مواقع عدم توانایی ازدواج،  برای شما بهتر است.

وَأَن تَصْبِرُوا خَیْرٌ لَّکُمْ


در آیات بعد مومنان را از پیروی هوای نفس برحذر داشته و آمده که خداوند متعال می خواهد کار را برای شما آسان کند زیرا که انسان ضعیف است.

یُرِیدُ اللَّهُ أَن یُخَفِّفَ عَنکُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِیفًا


در مورد کسب و کار  در آیه 29 آمده که مال همدیگر را به ناحق نخورید و اگر گناه کبیره ای انجام ندهید خدا گناهان کوچک شما را می بخشد.


آیه 34 در مورد مسایل زناشویی است که خواندن آن را به شما سفارش می کنم.

چغاله بادام

از وقتی که گزارشگر اخبار بیست و سی با لحنی که دهن همه را به قول معروف آب می انداخت از برابری قیمت چغاله بادام نوبری با طلا صحبت می کرد پاره ای از مردم حتی میوه های کال (ناکام) زردآلوی پارک را که مزه تلخی هم دارد به اشتباه یا از روی حرص می خورند. این هم نوعی ازفرهنگسازی رسانه ملی است.

اثرات دیگر این نوع گزارشات شکم پرستی و تمسخر مردمی است که به نان شب هم محتاجند.

رستاخیزی دیگر

**************************************************

************************

رستاخیز طبیعت که نمودی از رستاخیز عظیم قیامت هست برهمگان مبارک.

کاش همه از امتحانات روزگار سربلند بیرون بیاییم و روسپید باشیم و مانند درختان خشک شده از سرما و خشکی حسابمان آتش نباشد.


یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَیُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ وَکَذَٰلِکَ تُخْرَجُونَ [سوره مبارکه روم آیه 19]
(آن خدایی را تسبیح و ستایش گویید که) زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورد (یعنی آدمی را از نطفه و نطفه را از آدمی برانگیزد) و زمین را پس از (فصل خزان و) مرگ (گیاهان باز به نسیم جانبخش بهارش) زنده گرداند، و همین گونه شما را هم (پس از مرگ زنده کنند و از خاک) بیرون آرند.
****************************************************